Dagens däck ger en behaglig avfjädring jämfört med gårdagens järnhjul. Det som gör att färden blir behaglig är inte bara däckets gummi utan den luft det innesluter. Denna luftvolym under tryck är också orsak till att däcken kan bära sin last. Uppbyggnaden av dagens däck är en textilcord som ligger radiellt mot rullriktningen, därav namnet radialdäck. Dessa s.k. stomtrådar, som ligger i ett eller två lager, hålls samman av flera gummiskikt. Radialdäcket ger avsevärt mycket bättre komfort än gårdagens diagonaldäck vilka helt försvunnit från marknaden på personbilsidan.
Den mjuka stommen styvas upp av ett flertal bälten som ligger diagonalt och tvärs stomtrådarna och skapar stabilitet i däckkonstruktionen. Dessa bälten kan vara av stål (stålradialdäck) och/eller textilmaterial tex polyester, rayon, nylon, kevlar mm.
Slitbanegummit består av en kombination av syntet-och naturgummi, beroende på vilka egenskaper man önskar. Gummit skall tillsammans med däckets mönster ge ett säkert grepp i alla situationer.
Mönstret utformas för att ge god vattendränering och riktningsstabilitet (längsgående spår) och samtidigt ha bra driv-och bromsförmåga (tvärgående spår).
Många av dagens däck har även ett mycket lägre rullmotstånd än gårdagens genom speciella kiselbaserade gummiblandningar och andra bälteskonstruktioner.
Läs mer här: dackskola-sv